onsdag 21. mars 2012

Helpdesk Oppgave: Spiceworks


Spiceworks er et  IT Management System som har blitt utviklet av selskapet ved nesten samme navn, SpiceWorks Inc. og de har hovedkontor i Austin, Texas i USA. Selskapet ble etablert av Scott Abel, Jay Hallberg, Greg Kattawar og Francis Sullivan i 2006. Programvaren de utvikler skal gjøre dagen til IT-avdelingen lettere og ikke minst skal det skape mer orden i dokumentasjonen og alt det måtte være av IT-utstyr. Spiceworks inneholder Helpdesk og Inventory tjenester som nettverk inventory og software inventory i tillegg til det inneholder det nyttige tjenester som AD-synkronisering og støtte for e-mail servere. 


Det jeg skal gå mer innpå i denne oppgaven er AD-synkronisering, inventory og støtte for e-mail servere nærmere bestemt gmail.




Ny oppgave som virket ganske enkel i utgangspunktet, men litt trøbbel må man alltid regne med. Det som virkelig var vanskelig var å få Spiceworks til å legge inn brukere og synkronisere med AD(Active Directory). Jeg syntes det virket litt lite med 4 innstillinger inne på Spiceworks for AD, men det er vel bare de som er nødvendige. Under Active Directory Credentials satt jeg opp brukeren Bjørn Bakken fordi han er en kopi av administrator brukeren.

Trykk på bildet
Her har jeg lagt 2 brukere fra AD som heter Bjørn Bakken og Peder Strindheim som jeg har plassert i helpdesken. Det jeg måtte gjøre for å legge til brukere fra AD i Spiceworks var å lage to vanlige brukere i AD som jeg logget inn med i portalen som har adressen http://localhost/portal. Deretter kom brukere opp i Spiceworks, men de ble ikke synkronisert med AD før det hadde gått  ca 15 minutters tid. Jeg lagde to brukere tidligere som jeg fikk inn i Spiceworks, men jeg fant ut grunnen til det problemet. Det var det brukerne som skal brukes i Spiceworks ikke kan skifte passord etter første innlogging og for sikkerhets skyld huket jeg også av password never expires.


Trykk på bildet
Deretter satt jeg opp e-mail server som var mye lettere enn å sette opp AD synkronisering. Jeg brukte gmail fordi det er bare å skru på IMAP inne på innstillinger på gmail kontoen så er det bare oss taste inn informasjon så er man i gang.




Jeg kjørte også en nettverkscan for å finne alle pcene som var i et ip-segment og printerene som var i et annet ip-segment. Resultatet kan du se på bildet under.





Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Spiceworks

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne vis du lurer på noe eller om du vil gi meg tilbakemelding på det jeg gjør på IKT-Servicefag.